Χρίστος Παπαγεωργίου
Συνθέτης, Πιανίστας Ραδιοτηλεοπτικός Παραγωγός, Εκπαιδευτικός, Μαέστρος.
Ως παραγωγός μουσικών εκπομπών δημιούργησε από το 2002 μέχρι σήμερα την μουσικολογική εκπομπή της ΕΡΑ3 και της ΕΤ1 (2005-9) «Αναζητώντας την κυρία με τη Στρυχνίνη» και στην ΕΤ2 το «ΟΜΜΑ στις Τέχνες» (2017-18) και πρόσφατα παρουσίασε το «Σταθμός Μέγαρον» της ΕΤ2 (2018-19), ξεπερνώντας συνολικά τις 100 τηλεοπτικές και 600 ραδιοφωνικές εκπομπές.
Την περίοδο 2014-15 διετέλεσε Διευθυντής του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας και εν συνεχεία την περίοδο 2016-2018 ανέλαβε εκ νέου στην ΕΡΤ θέση Ειδικού Συμβούλου Προγράμματος επί Πολιτιστικών Θεμάτων της ΕΡΤ και Ειδικός Σύμβουλος για το Τρίτο Πρόγραμμα και τα Μουσικά Σύνολα.
Το καλοκαίρι του 2023, 21 Ιουνίου, στην «Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής» έκανε πρεμιέρα στο καλοκαιρινό Φεστιβάλ από την Κρατική Όπερα της Βάρνας το μιούζικαλ του Κάλλας και Ωνάσης με ενθουσιώδη υποδοχή. Η 2η επίσημη πρεμιέρα πραγματοποιήθηκε ανοίγοντας το ετήσιο χειμερινό φεστιβάλ της Σόφιας παρουσία δύο Προέδρων Δημοκρατίας και κατάμεστο θέατρο με διθυραμβικές κριτικές από κοινό και ειδικούς.
Έχει εμφανιστεί μέχρι σήμερα ως πιανίστας και συνθέτης στα σημαντικότερα μουσικά κέντρα του κόσμου, όπως Carnegie Hall, Avery Fischer Hall, Symphony Space Auditorium (Νέα Υόρκη), Berlin Philharmonie (Γερμανία), Barbican Hall, Queen Elizabeth Hall, Wigmore Hall, Kensington Palace, St. James Palace (Λονδίνο), στις αίθουσες Codaira Hall, Casals Hall και Κioi Hall (Τόκυο), Rudolfinum Dvorak Hall (Πράγα), στο Bern Kulturkazino, Hans Huber Saal Basel, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης κ.ά., καθώς και σε πληθώρα συναυλιακών χώρων σε επαρχιακές πόλεις του εξωτερικού και της Ελλάδας.
Επίσης σε πολλές άλλες πόλεις και φεστιβάλ ανά τον κόσμο όπως Hamptons, Chicago-4 Unicef 50th anniversary concert με τους Harry Belafonte και Νάνα Μούσχουρη, Μιλάνο, Μπολόνια, Πάρμα, Βιέννη, Βρεττάνη, Λουκέρνη, Βέρνη, Πράγα, Μπρνό, Οστράβα, και πλήθος άλλων καθώς και σε πολλές ελληνικές πόλεις και νησιά όπως Πάτρα, Βόλος, Σπάρτη, Καλαμάτα, Λευκάδα, Κοζάνη, Έδεσσα, Κρήτη, Καβάλα, Άνδρο, Τήνο, Λήμνο, στα Φεστιβάλ Αθηνών (Ηρώδειο) Μάνης, Σαντορίνης, Ηρακλείου Κρήτης, «Θέσπις» Διονύσου, σε πολλά πνευματικά κέντρα Δήμων ανά την Ελλάδα κ.ά.
Το 2013 ανακυρήχθηκε «Artist in Residence» του βραβευμένου θερινού Φεστιβάλ Αιγαίου στη Σύρο, έπαιξε και διηύθυνε Μότσαρτ στο Avery Fisher Hall της Νέας Υόρκης και την ίδια χρονιά η Φιλαρμονική της Οδησσού, η ΚΟΑ (στην 70η επέτειό της) καθώς και η Φιλαρμονική του Μπάφαλλο (Buffalo, NY) περιέλαβαν στο πρόγραμμά τους τη σύνθεσή του «Πυρρίχιος». Η τελευταία απέσπασε την ίδια χρονιά ειδική μνεία από την ASCAP για την παρουσίασή του.
Έχει συμπράξει ως σολίστ και ως συνθέτης με σημαντικές ορχήστρες όπως η Philharmonia του Λονδίνου, η Οxford Philomusica, η Orchestre Symphonique du Capitοle de Toulouse, Buffalo Philharmonic, η Malaga Symphony Orchestra, η Συμφωνική του Μονάχου, η Φιλαρμονική της Οδησσού, η NHK της Ιαπωνικής Ραδιοτηλεόρασης, η Orchestra Sinfonica del Emiglia Romagna «Arturo Toscanini», η Orchestre Symphonique de Neuchatel, η Czech Radio Symphony,
Odessa Chamber Orchestra, η Opawa Chamber Orchestra, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης η Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, η Ορχήστρα Δωματίου Πατρών, η Συμφωνική Ορχήστρα Βόλου, η Ορχήστρα των Χρωμάτων και επιπλέον ως μαέστρος με τους New England Symphonic Ensemble ΝΥ, την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΝΕΡΙΤ, την Ορχήστρα Καμεράτα των Φίλων της Μουσικής, την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ, την Κρατική Ορχήστρα Κωσταντινούπολης, Σμύρνης, Μπούρσας, Αττάλειας κ.ά.
Τον Απρίλιο του 2015 και για πρώτη φορά 85 χρόνια μετά τον Δημήτρη Μητρόπουλο έπαιξε και διηύθυνε με ελληνική ορχήστρα το 3ο κοντσέρτο για πιάνο του Προκόφιεφ, που μεταδόθηκε τηλεοπτικά από τη ΝΕΡΙΤplus.
Ο Χρίστος Παπαγεωργίου έχει τιμηθεί με βραβεία μεταξύ των οποίων το 1999 το 1ο βραβείο του διεθνούς διαγωνισμού σύνθεσης «2 Agosto» στην Bolognia της Ιταλίας, στο Piano Duo, στους διαγωνισμούς Reding-Piette 1995, Franz Schubert 1994, Tokyo Competition 1994, καθώς και από την «΄Ενωση Ελλήνων Κριτικών, Θεάτρου και Μουσικής» για το 1998 και βραβείο για την πολιτιστική παρουσία του Τρίτου Προγράμματος από την «Εταιρία για το κτήριο της Όπερας και της Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης ‘Μαρία Κάλλας’»κ.ά.
Έχει συνεργαστεί με πληθώρα σημαντικών Ελλήνων μαέστρων, συμπεριλαμβανομένων των Μ. Λογιάδη, Μ. Μιχαηλίδη, Α. Συμεωνίδη, Β. Φιδετζή, B. Χριστόπουλο κ.ά. και συμπράξει με εξέχοντες ξένους μαέστρους όπως οι M. Plasson, P. Entremont, H. Earle, P. Calderon, D. Callegari, M. Belli, M.Kramer κ.ά. Μουσική του παρουσιάζεται από διακεκριμένους καλλιτέχνες όπως ο κιθαρίστας Oscar Gighlia, οι New York Philharmonic Chamber Soloists, ο Stanley Drucker (1o κλαρινέτο της N.Y.Phil.), η Elmira Darvarova (εξάρχουσα της ορχήστρας της MetΝ.Υ.) η Μαρία Φαραντούρη, ο σαξοφωνίστας Θεόδωρος Κερκέζος κ.ά.
Έχει ηχογραφήσει ως σολίστ και συνθέτης, για διεθνή τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά κανάλια, όπως το BBC, το Berlin Radio 3, το Swiss Radio, το RAI, το ARD, το 3ο Πρόγραμμα της ΕΡΑ κ.ά., καθώς και μουσική του υπάρχει σε δισκογραφία.
Είναι κάτοχος τίτλων σπουδών και διεθνών διακρίσεων στους τομείς: σύνθεση, πιάνο, διεύθυνση ορχήστρας, μουσικολογία, διδασκαλία, από Ιδρύματα όπως το Ωδείον Αθηνών, Royal Αcademy of Music (Leverhume Fellow 1994, Winnifred Christie Award 1992), London University (Master in Music and Related Studies), Thames Valley University, το Ίδρυμα Ωνάση κ.ά.
Ο Χρίστος Παπαγεωργίου έχει διδάξει επί μια δεκαετία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, υπήρξε ισάριθμα έτη Καθηγητής Μουσικής στην Κρατική Σχολή Χορού και πραγματοποιεί πλήθως σεμιναρίων και συναυλιών-διαλέξεων, όπως στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Πάντειο κ.ά.
Έχει τελέσει μέλος κριτικών επιτροπών διαγωνισμών όπως Eurovision Young Artists 2014, New Soloists Volos Competition 2006, Franz Schubert 1996, Piano Duo Competition, Διεθνής Διαγωνισμός πιάνου «Μαρία Χαιρογιώργου Σιγάρα», Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πιάνου του Thessaloniki Piano Festival 2017 κ.ά. Είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Ωδείου Κηφισιάς από το 2015.
Από το 2019 ο συνθέτης εκπροσωπείται για όλο τον κόσμο από την εταιρεία MUSICENTRY.
«Ο Παπαγεωργίου συνθέτης και ο Παπαγεωργίου ερμηνευτής αποτελούν μοναδικό one man show…»
«Αριστούργημα… θα μείνει στην Ιστορία…»
« Ένα σπουδαίο έργο…το κοινό παρακολουθούσε μετουσιωμένο…Η υψηλοτάτου επιπέδου ερμηνεία του έργου από τον κύριο Παπαγεωργίου ήταν ένα μεγάλο γεγονός από μόνο του.»
«Δύο Έλληνες συνθέτες ξεχωρίζω για ηχογράφηση. Καλομοίρη και Παπαγεωργίου.»
«… πρότυπο για το πώς θα μπορούσε να υπάρξει η μουσική στο μέλλον.»
«Ένας εκπληκτικός συνθέτης …Ο Πυρρίχιος είναι ένας απόλυτος νικήτής…»
«..Ένα υπέροχο εναρκτήριο έργο…κάποιου που την πορεία αξίζει να παρακολουθήσουμε.»
«…στους 36 χορούς του Σκαλκώττα θα μπορούσε να αποτελεί τον… 37ο»
«… Η εκπομπή του είναι η περίφημη ‘Αναζητώντας την κυρία με τη στρυχνίνη’ και είναι από εκείνες που χαίρεσαι να ακούς.»
«(…)Πρώτη φορὰ σὲ 60 χρόνια ἀσκήσεως τοῦ μουσικοκριτικοῦ λειτουργήματος, εἶδα τὸ ἑλληνικὸ κοινὸ νὰ ὑποδέχεται (δικαίως!!!) μὲ παρ’ ὁλίγον…ἀτέρμονα καὶ ἀείρροο Νιαγάρα χειροκροτημάτων ἑλληνικὸ ἔργο καὶ μάλιστα παραγγελία τῆς Κ.Ο.Α., (…) συνθέτης ὑψηλοτάτης τεχνικῆς καὶ τεράστιας ἀκροαματικῆς πείρας ὁ Παπαγεωργίου: ὅ, τι δικό του ἔχω ἀκούσει ὄντως μὲ καθήλωσε …Μέγας γνώστης τῶν πιανιστικῆς γραφῆς κάθε ἐποχῆς, ὡς συνθέτης πιανιστικῶν ἔργων, ὁ Παπαγεωργίου ἀποδείχθηκε καὶ ἐξ’ ἴσου μέγας ἐνορχηστρωτής.»
«Το Ταξίδι του Ιωνάθαν του συνθέτη Χρίστου Παπαγεωργίου (…)βρίθει θεμάτων τα οποία μοιράζονται στις διάφορες ομάδες των οργάνων με δεξιοτεχνία που θυμίζει Ρίχαρντ Στράους. (…) η γειτνίασή του, στο πρόγραμμα της συναυλίας της ΚΟΑ με το Κοντσέρτο για βιολί του Μπραμς και το συμφωνικό ποίημα Τάδε έφη Ζαρατούστρα του Στράους, δεν το μείωσε ποσώς.»
«Ο θεατής-ακροατής που έτυχε να δει τον Παπαγεωργίου από κοντά, (…), θα διαπιστώσει τη φλεγόμενη ιδιοσυγκρασία του και το πάθος του για τη μουσική…Ο Γλάρος Ιωνάθαν είναι ο ίδιος και στη μουσική του μεταφέρει τη συγκίνηση που κρατούσε τόσα χρόνια μέσα του… εγκιβώτισε τον Γλάρο. Με την ευγένειά του και την κομψότητά του τίμησε και την Ορχήστρα και το ενθουσιασμένο κοινό – και τον ευχαριστούμε θερμότατα. …Η βραδιά ήταν μαγική…»
«ένα τίμιο σάουντρακ»
«…γραμμένo με πλούσια, ευρηματική ενορχήστρωση…»
«…Η παραγωγή καθήλωσε το κοινό στο κατάμεστο Θερινό Θέατρο, προκάλεσε χειροκροτήματα και προκάλεσε ευρεία κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης. …η παράσταση …μπορεί να καταταχθεί δίπλα στα αριστουργήματα του Μπρόντγουεϊ…»
«Το Κάλλας και Ωνάσης ανταποκρίθηκε πλήρως στις προσδοκίες μιας εκπληκτικής και υψηλής ποιότητας συνάντησης με την τέχνη… ‘το μέγιστο’ ήταν το σήμα κατατεθέν αυτής της εξαιρετικής πρεμιέρας.»
«Η αγάπη της Κάλλας και του Ωνάση – καυτή και υπέροχα τραγουδισμένη. Με παρατεταμένα χειροκροτήματα, φωνές ‘Μπράβο!’ και κραυγές έκστασης όπως μετά από ροκ συναυλία, το κοινό στην Αίθουσα 1 του Εθνικού Μεγάρου Πολιτισμού υποδέχτηκε την παγκόσμια πρεμιέρα της όπερας-musical Κάλλας και Ωνάσης του Έλληνα συνθέτη Χρίστου Παπαγεωργίου.»